De Lage Landen Tour, gehouden van 29 mei tot en met 1 juni 2014 is met zo’n 40 wagens van start gegaan, vanaf de locatie van het Transportbedrijf van Leendert BV in Broekhuizenvorst. Hieronder volgt een verslag van de deelnemers van deze meerdaagse rit.
Lage Landen Tour 2014, start, door Toon van Diepen
De start voor deze tour is deze keer bij van Leendert in Broekhuizen-Vorst
Ik wil er op tijd zijn en vertrek om 11 uur uit Wijdewormer, het regent al de hele morgen, geen goede vooruitzichten. Bij aankomst in Broekhuizen-Vorst om 15.00 uur is het droog. Ik word ontvangen door Erik van Leendert en bekijk de feesthal die er heel gezellig uitziet, het ontbreekt aan niets, tafels en stoelen, bar en garderobe, terrasverwarmers en sfeerverlichting.
De koffie pot wordt gestart. Na 16.00 uur komen de eerste auto’s binnen rijden en worden ontvangen met koffie. De stroomkabels worden uit gelegd en aangesloten, geen probleem. Het is 19.00 uur als het cateringbedrijf aan komt met het peelwerkersbuffet dat goed smaakte. Om 20.30 uur heb ik iedereen welkom geheten en de familie van Leendert bedankt voor het gastvrij onthaal. Daarna kregen wij tekst en uitleg over het bedrijf van Leendert dat begon als kippenmestbedrijf en over ging in loonwerkbedrijf en nu al jaren een transportbedrijf is met alle voorkomende vormen van transport met 40 auto’s. Daarna kregen wij een optreden van een Joeks kapel, dat de stemming deed verhogen de avond kon al niet meer mis en ging door tot in de kleine uurtjes.

Verslag van de 1e dag door Coby van de Groep
Vandaag rijden we onze eerste tour tocht.
Maar eerst ontbijten, er stond een fantastisch ontbijt voor ons klaar in de schuur die gezellig aangekleed was.
Om 9.45 deed Toon van Diepen de briefing en bedankte de Fa van Leendert voor de gastvrijheid. Ook was burgemeester K van Rooy van Horst aan de Maas aanwezig die ons toesprak en een mooie tour toewenste.
De vrachtwagens werden gestart en lucht draaien hoort er ook bij.
Om 10 uur gaf de burgemeester het start schot en konden we beginnen aan de tocht.
De tocht was prachtig en we kwamen o.a. door Sevenum, Helden, Roermond en tenslotte bij Stevensweert. We reden door de dorpskern met smalle straatjes en fraaie bochten en uiteindelijk kwamen we bij de molen aan.
Daar kregen we een heerlijke lunch bestaande uit een kop tomatensoep, een broodje ham met kaas en ei en een broodje kroket.
We konden heerlijk buiten eten en genieten van de prachtige omgeving.
Rond half drie zijn we daar weer vertrokken voor het laatste deel van de tocht.
We reden o.a. door Ohe en Laak, Roosteren, Susteren, Vaesrade.
We kwamen dwars door Valkenburg waar veel toeristen waren en daardoor was er genoeg belangstelling.
Daarna de Cauberg op, dat was erg spectaculair voor iedereen, er lagen zelfs mensen op hun buik te fotograferen. Uiteindelijk kwamen we in Gronsveld bij Curfs logistics aan. De rit was totaal 123 km. Hier hebben we nog even bij de auto’s gezellig geborreld en bijgepraat en om 19 uur was het diner in een zaal bij Curfs.
We kregen gemengde groenten met aardappelgratin en varkenshaasje met champignonsaus.
Daarna nog even gezellig bij de auto’s gezeten en toen was het tijd om naar bed te gaan om s’ morgens weer fit bij de start te staan.

Verslag van de 2e dag door Alex en Carien Goddijn
Na het kant-en-klare picknickontbijt gingen we vertrekken uit Gronsveld. We mochten nog even in de loods kijken, daar ontdekten we een DAF 2600, dik in het stof. Een mooi restauratieproject.
Het was een prachtige rit over allerlei binnenwegen en door rustieke plaatsjes, met wat krappe bochten hier en daar (uitdaging voor de heren chauffeurs), langs Mariadorp, Visé Lixhe, richting Maastricht. We reden over het nieuwe sluizencomplex in aanbouw, een indrukwekkend bouwwerk!
De middagstop was bij de ENCI (eerste Nederlandse cement industrie). Hier wordt al decennia lang mergel afgegraven om cement mee te maken, maar binnen twee jaar moet daarmee gestopt worden en wordt het gebied weer teruggegeven aan de natuur. Het hele verhaal werd ons tijdens een mooie wandeling door het gebied uitgelegd door de gids (die zelf bij de ENCI werkzaam was). Hierna kregen we bij Chalet d´n Observant een heerlijke lunch, die we buiten in de zon konden opeten.
Weer tijd voor de volgende etappe: op naar het Drielandenpunt in Vaals. Onderweg werden we staande gehouden door een aantal motoragenten. We hadden niks op onze kerfstok, maar moesten aan de kant om een peloton dameswielrenners te laten passeren, van de Ladies Tour. Het was geen straf om daar even voor stil te staan…
Om het Drielandenpunt te bereiken moesten we een haarspeldbocht nemen, die niet in één keer te halen was. Op zo´n moment kom je erachter dat andere weggebruikers, met name fietsers, geen idee hebben hoeveel ruimte een vrachtwagen nodig heeft en hoe ze zichzelf in gevaar brengen door te proberen er nog even tussendoor te glippen.
Bij het Drielandenpunt even gestopt. Er stond een parkeerverbod, maar dat konden we niet zien omdat er een vrachtwagen voor stond. Iedereen kon er nog makkelijk langs!
De eindbestemming van de dag was Simpelveld. De auto´s tot 4 meter reden de route onder een tunneltje door, de hogere wagens reden een stukje om. We parkeerden bij het station van de Miljoenenlijn (stoomtrein die in het weekend rijdt). Er was gevraagd of de bakwagens op het parkeerterrein door wilden rijden naar achteren, zodat de grote wagens vooraan konden aansluiten. Maar zo te zien dacht iedereen dat-ie een grote auto had, want niemand stond achterin.
In het station kregen we heerlijke schnitzels en daarna konden de liefhebbers nog de stoomtrein bezichtigen. Het was een geslaagde dag.

Verslag van de 3e dag door Harrie en Maria van Aarle
De Lage Landen Tour gaat vandaag van Simpelveld via Limpens Elsloo terug naar Brabant, naar Witlox in Uden.
Wij, Maria en Harrie van Aarle (bij de meeste beter bekend als de klompenmaker met z’n
vrouw) schrijven vandaag dit verslag.
We zijn om 6 uur opgestaan en na nog wat rond gewandeld te hebben komen we terug bij de auto en zijn we nog als eerste bij het ontbijt dat goed was net als alle andere dagen. Het eten en de excursies zijn prima geregeld.
Om 9.45 uur was er een briefing, daarna vlug even tanken en om 10.45 uur vertrokken we voor een mooie rit naar Limpens Elsloo, aankomst ongeveer 11.30 uur.
Na een goede lunch en een zeer mooie rondleiding van de jongste Limpens, met op een groot scherm beelden waarop de auto’s in Europa rondreden, vertrokken we om 14.00 uur naar ons Brabant.
In “de Molshoof” in Kelpen-Oler nog ’n bakske gedoan (Brabants).
Ik werd steeds ongeduldiger maar tegen 18.00 uur waren wij zowat de laatste bij Witlox in Uden.  Heel ff rusten en dan gaan we om 19.00 uur alweer naar Moeke’s Bar” naar d’n barbecue, die was geweldig!!
Daarna was het gewoon op z’n Brabants gezellig, de avond kwam langzaam op gang maar was nog heel lang. Iedereen die heeft meegewerkt, bedankt voor deze geweldige avond. En natuurlijk een dankwoord aan de organisatie van deze Lage Landen Tour. Bedankt, ook namens Maria, groeten Harrie van Aarle uit Aarle-Rixtel.

Verslag van de 4e dag door Toon van Diepen
Zondagmorgen 8.00 uur ontbijten bij Moeke’s Bar, wij waren deze morgen opvallend rustig ( drank en laat naar bed) maar het ontbijt smaakte prima, keurig verzorgd met een eitje erbij. Plotseling vroeg Henk Verweij de aandacht, hij wilde de man die alle ritten uitgezet en na gereden had, bedanken voor de prachtige tour van deze 4 dagen. Hij vroeg Toon Jansen naar voren en overhandigde een enveloppe namens alle deelnemers van deze tour. Mara Verweij had spontaan bij alle deelnemers geld opgehaald.  Na alle stroomkabels weer opgeruimd te hebben was daar de briefing, na nog enkele knelpunten te hebben besproken werd er gestart en werden we uitgezwaaid door veel publiek. De route was weer echt de moeite waard, door het Brabantse land, er werd nog een tip aangeboden om het pas geopende Classic Park te bezoeken maar iedereen reed door ( je kon ook slecht parkeren langs de weg). Ik werd van de weg gehaald, moest het terrein op, een rondje rijden om al die gebouwen en had het voorrecht om door de baas zelf uitgenodigd te worden het museum te bezoeken (entree normaal 9 Euro ) en kennis te maken met hem. De mogelijkheden om daar iets te organiseren voor verenigingen is allemaal aanwezig, museum, verkoop, reparatie, vergaderingen, restaurant, parkeerplaats, enz. En eerlijk gezegd er was genoeg te zien daarbinnen. Na een bezoek van een uur heb ik mijn kaartje van de H.A.V.vrachtwagengroep en van Classic Park uitgewisseld en mijn route vervolgd, daarom kwam ik een half uur later dan de rest van de groep bij Treurenburg aan. Na de lunch heb ik nog Cleem Witlox bedankt voor zijn gastvrij onthaal op zijn bedrijf en goede zorgen van de BBQ en ontbijt. Voor Toon Jansen had het bestuur nog een tas met eerste levensbehoeften voor zijn Studebaker. Het bestuur bedankte hem voor het uitzetten van de ritten en prettige samenwerking. Dit is het einde van de Lage Landen Tour 2014, het was gezellig.

Er zijn geen schade of ongelukken geweest en de tour is zeker voor herhaling vatbaar, dus tot over 2 jaar.  Bedankt,

Jan van Geffen, Ben de Kok, Mart Leek, Hes Vermeer en Toon van Diepen.

Voor meer foto’s, kijk hieronder.